Hand met Torso. (1896)
Tegen het einde van de loopbaan van de Franse beeldhouwer Auguste Rodin, afgesloten door verschillende beeldhouwers die de Hand gebruikte als een centraal personage in zijn uitdrukking van de Schepping. Hier zien we een grote, sterke hand in het proces van het creëren van de oorspronkelijke vrouw en man.
Het is een expressief, krachtig en organische sculptuur doordrenkt met een kracht die zowel sterk en zacht is.
Rodin modelleerde deze sculptuur circa 1896.
Materiaal: Resin
Gewicht: 2 Kg
Afmetingen: Hoogte 15 cm, Breedte 24 cm, Diepte 12 cm.
€ 699.00
| |
Hand met Torso. (1896)
Tegen het einde van de loopbaan van de Franse beeldhouwer Auguste Rodin, afgesloten door verschillende beeldhouwers die de Hand gebruikte als een centraal personage in zijn uitdrukking van de Schepping. Hier zien we een grote, sterke hand in het proces van het creëren van de oorspronkelijke vrouw en man.
Het is een expressief, krachtig en organische sculptuur doordrenkt met een kracht die zowel sterk en zacht is.
Rodin modelleerde deze sculptuur circa 1896.
Materiaal: Resin
Gewicht: 2 Kg
Afmetingen: Hoogte 15 cm, Breedte 24 cm, Diepte 12 cm.
€ 699.00
| |
Twee Handen. (1897)
Delicaat liggende hand met elegante vingers als beroerende de toetsen van een piano. Gefascineerd door de expressieve kwaliteiten van de handen bestudeerde Rodin ze intensief. Net zo vertellend als een gezicht zijn handen in hun gracieuze vorm een bron van emotie en energie.
Hoogte 4 cm, Breedte 9 cm, Diepte 13 cm.
Gewicht: 450 gram
Materiaal: Resin
€ 429.00
| |
Hand van een pianist. (1897)
Delicaat liggende hand met elegante vingers als beroerende de toetsen van een piano. Gefascineerd door de expressieve kwaliteiten van de handen bestudeerde Rodin ze intensief. Net zo vertellend als een gezicht zijn handen in hun gracieuze vorm een bron van emotie en energie.
Hoogte 4 cm, Breedte 9 cm, Diepte 13 cm.
Gewicht: 250 gram.
Materiaal: Resin
€ 349.00
| |
Studie naar het Geheim. (1907)
Een paar handen bewegend in vrijheid. Bijna een soort van danspaartje.Gefascineerd door de handen in het algemeen bestudeerde Rodin ze uitputtend. De twee rechterhanden komen samen in totale vrijheid en dansen als het ware om elkaar heen.
Afmetingen: Hoogte 12 cm, Breedte 6 cm, Diepte 5 cm.
Gewicht: 450 gram.
Materiaal: Resin.
€ 399.00
| |
Hand van God. (1899)
Voor Rodin hebben handen zowel een expressieve en een symbolische waarde: ze belichamen het gebaar. Gescheiden van het lichaam, worden ze onderzoeken of de massa-geproduceerde "slachtafvallen" en zo nu en verwerven monumentale waarde. "In het werk van Rodin's", zei Rilke, "zijn er handen - onafhankelijke, kleine handen, die, hoewel zij geen deel uitmaken van een lichaam, leven. (...) Handen die lopen of handen die slapen en wakker worden ... "Dit zijn altijd autonome werken die, hoewel slechts fragmenten, zijn verbluffend zijn in hun expressieve kracht.....
€ 449.00
| |
Hand zonder Torso. (1898)
....maar niet iedereen oordeelde zo mild. Het was in de jaren tien, twintig en dertig dat Rodin zijn faam als avantgardistisch kunstenaar verloor.
Het was de tijd van het kubisme, van dadaïstische manifestaties en futuristische communiqués. Archipenko riep het hardst van allemaal.
Als 'gekauwd brood, uitgespuugd op een sokkel' omschreef hij Rodins werk.
Het is wrang te bedenken dat nog maar twintig jaar voor zijn dood, in 1917, Rodin zelf de avantgardist was geweest die
met zijn anti-classisistische schoonheidsideaal, zijn onverbloemde erotische beelden en naakte portretten de wereld op z'n kop had gezet.
€ 599.00
| |